Podcast

Dorota Nvotová: Pri nahrávaní albumu Ten som mala pocit, že hráme live koncert (Podcast)

Dorota Nvotová & Transport zakončili turné k albumu Ten v prešovskom hudobnom klube Stromoradie. Kým rytmická sekcia (Marián Slávka a Filip Hittrich) trávila čas na izbe, Dorota Nvotová sa s nami stretla na „Stromku“. Keďže to bola parádna jesenná nedeľa, Dušan Papp nám nastavil mikrofóny na terase, kde vznikol aktuálny diel podcastu.

V dnešnom podcaste sa dozviete:
Ako vznikal album Ten
Aká panovala atmosféra v štúdiu
Prečo by mohol byť míľnikom v tvorbe Doroty Nvotovej
Či je speváčka zároveň technickým fajnšmekrom
Prečo bola ochotná nechať si otextovať pesničku iným autorom
Kedy vyjde album na vinyle
Aké to bolo zveriť svoju tvorbu Tomášovi Slobodovi a pozvať ho na producentskú stoličku

Šiesty štúdiový album Ten je pre Dorotu Nvotovú miľníkom vo viacerých významoch. Konečne má doma klavír, na ktorom vznikal, jeho produkciu zverila Tomášovi Slobodovi, netlačil ju čas, keďže ho mala dostatok a ani financie, pretože si jednotlivé pesničky vopred zaplatili jej fanúšikovia, čím dali kapele absolútny komfort.

„Nevedela som si predstaviť, že by mi niekto mal hovoriť, čo mám robiť vo svojich pesničkách. Tento prístup som mala vždy a to sa zmenilo, až keď som začala hrať s týmito chalanmi, lebo boli o toľko tried lepší muzikanti ako ja, že som si vždy nechala poradiť. Dorka, nehraj ľavú ruku, hento daj o oktávu vyššie, daj tam iný hmat, skús ten základný tón obtočiť. Vždy som si dala poradiť, aj keď to boli moje pesničky. Hlavne Filip (Hittrich) mi vždy vie poradiť, ako to spraviť inak.“

Jedine Sloboda

Do vlastných pesničiek si nechala „trochu kecať“ už pri albume More, teraz premýšľala, že by producent mohol jej tvorbu posunúť niekam ďalej. „Ale bála som sa to vysloviť. Ukázať takúto slabosť pred svojimi muzikantmi … a vtedy mi Majko (Slávka, bubeník) napísal: “Dorka, daj to niekomu produkovať.” 

Tomáš Sloboda je podľa jej slov jediný na Slovensku, ktorému v tomto dôverovala, pretože sú obaja zaseknutí v retro hudbe. Členom nahrávacej kapely sa stal aj zvukár Majko Džubák, ktorý si počas nahrávania zaobstaral šestnásťstopák. „Navyše priniesol kopu hudobníckych nápadov. Človek by povedal, že čo zvukár. Majko napríklad v Ju vymyslel teremín. Mal veľmi veľa tvorivých nápadov, nielen čo sa týka zvuku, ale aj aranžmánov.“

Novinka Ten je zároveň iná aj kompozične. Samotná speváčka cítila odzačiatku, že to bude výnimočný album. „Netrúfam si súdiť seba, ale myslím si, že to spočíva v tom, že mám konečne doma klavír. Pred tým som doma komponovala na digitálnom stage piane, na ktorom hrám na koncerte. A teraz mám veľmi starý Petroff, ktorý som kúpila cez inzerát za veľmi dobrú cenu. Krásny klavír, oblý, starožitný. A on sám vymýšľa, sám komponuje, iba sa na neho pozriem a počujem, čo mi chce povedať. Toto si myslím, že tam hralo veľkú rolu.“ 

Silu albumu vnímajú aj návštevníci koncertov naživo. Na turné odzneli skladby z novinky aj predošlej nahrávky More. Staršie veci kapela Transport nechce hrať, keďže ich nezložila.

“Moju obľúbenú ešte hráš?” – Spýtal sa Martin Višňovský speváčky.
“Na tomto turné nie, ale dnes ti ju zahrám” – „Ako sa volá? Vždy zabudnem…“ – “Volá sa Znamená”.

Martin Višňovský

Dorota Nvotová venovala jeden kus svojho nového albumu Ten Martinovi Višňovskému, dramaturgovi klubu Stromoradie.

Vinyl bude zo Slovenska

Odzačiatku mal album vyjsť na vinyle, ale pandemická situácia spôsobila, že bolo zatvorených veľa lisovní. Momentálne Lodenice začnú ešte len prijímať nové objednávky začiatkom budúceho roka. Kedy budú vybavené, je otázne.  „Na vinyl to chceme dať z pásu. A to bude úplne iný zvuk. Už teraz mi ľudia hovoria, že má album veľmi dobrý zvuk, ale streamy ho menia.“

Cieľom je teda stihnúť v jari 2022 Records Store Day. „Vyzerá to, že sa na Slovensku otvorí nová lisovňa na vinyly a mohli by sme byť jedným z ich prémiových produktov. Malo by sa to otvoriť v novembri a mali by sme ísť medzi prvými. To by zachránilo slovenskú alternatívnu muziku, celú produkciu Slnko Records, lebo nie je kde. Lodenice majú teraz také čakačky, že objednávku prijmú v januári.“

Balada o Jánovi a Martine

Dorota Nvotová a režisér Nikita Slovák uvidli svoju novú skladbu Balada o Jánovi a Martine.  Ojedinelý hudobný počin, ktorý zverejnili minulý týždeň, nie je len na počesť, pred troma rokmi zavraždeného novinára a jeho snúbenice, má byť aj symbolom čestných ľudí.

Na vytvorení skladby sa podieľal celý autorský tím. Nikita Slovák napísal text, Dorota Nvotová skladbu. Pieseň naspieval Juraj Benetin spolu s Dorotou Nvotovou. Na basu a bubny sekundoval Tomáš Sloboda, violončelo nahral Jozef Ľupták, sláčikové aranžmány Slavo Solovič a o zvuk sa postaral Majo Džubák.

Pieseň je prvým počinom apolitickej iniciatívy za morálku, spravodlivosť a lepšiu krajinu a jej videoklip sa bude dokrúcať 27. októbra o 18:00 na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave na zhromaždení s názvom ´Dokončime to. Autori zatiaľ vytvorili, v spolupráci s Tomášom Majlátom, pracovnú verziu klipu, ktorá je dostupná na sociálnych sieťach. Už v pracovnej verzii videa sa objavujú aj rodičia Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej.

text a podcast: Edo Kopček
zvuk podcastu: Dušan Papp
foto: Dušan Papp (titulná), Edo Kopček v článku

 

 

You may also like

Leave a reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

More in:Podcast